Dzień 1
22 maja 2024 r.
środa
Rejestracja uczestników
Otwarcie Forum
Odpowiedzialność głównego księgowego w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych
(sytuacje, w których główny księgowy ponosi odpowiedzialność; czyny, które mogą mu być przypisane; kwota bagatelna i znikoma szkodliwość czynu; tryb postępowania przed rzecznikiem dyscypliny finansów publicznych i komisją orzekającą) – Damian Grzelka
Wątpliwości z zakresu rachunkowości budżetowej – wybrane problemy
(ewidencja certyfikatów energetycznych; kompletność obiektów inwentarzowych) – dr Bożena Rudnicka
Kolacja
Dzień 2
23 maja 2024 r.
czwartek
Śniadanie
Koszty pracy w ewidencji i sprawozdawczości finansowej jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych
(zakres kosztów pracy; czynniki kształtujące ich poziom; ujęcie kont kosztowych w zespołach 4 i 5; ujawnienie wartości kosztów w informacji dodatkowej) – dr Dorota Adamek-Hyska
Mienie ruchome po zmianach wprowadzonych w grudniu 2023 r.
(ogólne zasady gospodarowania składnikami mienia ruchomego; odmienne reguły obowiązujące w jst i państwowych jednostkach budżetowych; procedura zgłaszania sposobu zagospodarowania mienia ruchomego prezesowi Prokuratorii Generalnej RP, w tym wycena zespołów składników na potrzeby takiego zgłoszenia; zagadnienia problemowe) – Jarosław Jurga
Przerwa
Sprawozdania o zobowiązaniach i należnościach – najczęściej występujące błędy
(bieżące problemy związane ze sporządzaniem i przekazywaniem sprawozdań Rb-Z i Rb-N; prawidłowe wykazywanie zobowiązań zaliczanych do państwowego długu publicznego – wybrane problemy praktyczne; krótkoterminowe zobowiązania wynikające z umów nienazwanych związanych z finansowaniem usług, dostaw, robót budowlanych – część D sprawozdania Rb-Z; błędy w wykazywaniu danych w wierszach „pożyczki”, „gotówka” i „depozyty na żądanie” oraz nadpłat, zaliczek, refundacji i innych należności w sprawozdaniu Rb-N) – Lucyna Kuśnierz
Wybrane problemy z zakresu sprawozdawczości i klasyfikacji budżetowej
(ujęcie różnych danych w klasyfikacji budżetowej, m.in. zwrotu środków z funduszy po roku w jst; zmiany w klasyfikacji obowiązujące od 1 stycznia 2024 r.; najczęściej pojawiające się nieprawidłowości w sprawozdawczości budżetowej, m.in. stan środków w sprawozdaniu rocznym Rb-ST, zaległości netto w sprawozdaniach Rb-27 i Rb-27S oraz należności netto w sprawozdaniach Rb-3XX) – Krystyna Gąsiorek
Obiad
Wybrane księgowania w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych
(ewidencja inwestycji w obcym środku trwałym oraz na cudzym gruncie; ujęcie operacji gospodarczych w walutach obcych; wycena i ewidencja składników majątkowych o nieustalonej wartości; naliczanie i księgowanie rekompensat za koszty odzyskiwania należności; ewidencja inwestycji wspólnych) – dr Mieczysława Cellary
Przerwa
Wybrane problemy podatkowe w sektorze publicznym
(obowiązkowe e-fakturowanie w systemie KSeF – aktualny stan prac; przegląd najnowszego orzecznictwa podatkowego) – Joanna Rudzka
Kolacja
Dzień 3
24 maja 2024 r.
piątek
Śniadanie
Archiwizacja dokumentacji finansowo-księgowej
(zasady prowadzenia dokumentacji finansowo-księgowej na podstawie prawa archiwalnego, instrukcji kancelaryjnej oraz jednolitego rzeczowego wykazu akt, a także potrzeba monitorowania aktualności tych normatywów; ustalanie okresów przechowywania dokumentacji; znakowanie i opis akt finansowych; archiwizacja jako obowiązek komórek finansowo-księgowych – zasady, etapy prac, ewidencja) – dr Anna Opara-Rak
Doręczenia elektroniczne w pracy skarbnika, głównego księgowego i służb finansowo-księgowych w jednostkach sektora finansów publicznych
(korespondencja księgowa w wersji elektronicznej – dotychczasowe formy korespondencji, wykorzystanie usługi ePUAP, stosowanie oprogramowania umożliwiającego przekazywanie wymaganych sprawozdań drogą elektroniczną; podstawowe pojęcia z zakresu e-doręczeń – publiczna usługa doręczenia elektronicznego, publiczna usługa hybrydowa, baza adresów elektronicznych, adres doręczenia elektronicznego, skrzynka doręczeń elektronicznych; koszty systemu e-doręczeń; dostosowanie księgowych procedur do nowych wymagań) – Artur Przyszło
Zakończenie FORUM
Wśród prelegentów
Doktor nauk humanistycznych z zakresu archiwistyki, specjalistka ds. zarządzania dokumentacją najnowszą, wieloletni pracownik Oddziału Nadzoru Archiwalnego w Archiwum Państwowym, autorka…
Praktyk i wykładowca zagadnień z zakresu rachunkowości i gospodarki finansowej jsfp, związany zawodowo z organami kontroli i organami orzekającymi w…
Specjalista z dziedziny rachunkowości budżetowej i finansów publicznych, absolwent studiów doktoranckich na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, długoletni główny księgowy w…
Biegły rewident, doktor nauk ekonomicznych, pracownik państwowej jednostki budżetowej, autorka cenionych publikacji z zakresu rachunkowości budżetowej, sprawozdawczości finansowej i budżetowej.
Certyfikowany księgowy mający wieloletnie doświadczenie w obszarze finansów publicznych, wsparte studiami podyplomowymi z zakresu polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości oraz…
Prawnik, licencjonowany doradca podatkowy z 20-letnim doświadczeniem w doradztwie dla podmiotów z sektora finansów publicznych, specjalistka z zakresu prawa podatkowego,…